Alle rum er forskellige, og hvis vi skal komme ud over generelle tommelfingerregler og nuancere situationen lidt, er vi nødt til at stille nogle spørgsmål til rummet, for at bestemme hvordan vi fortsætter. Det store spørgsmål, når det kommer til lydstudier er næsten altid: “hvad gør vi med bassen”. Høje frekvenser kan dæmpes eller spredes / diffuseres på mange måder og den trænger sjældent ind til naboen – det er bassen der er problemet.
Derfor burde titlen på dette indlæg i stedet være: “hvordan dæmper jeg bedst bassen i mit lydstudie” For at få en fornemmelse for hvor stort et problem der er i de lave frekvenser i rummet stiller vi spørgsmål til byggematerialerne, fordi beton typisk transmitterer mindre bas end træ og dermed beholder bassen inde i rummet.
- Hvad er rummets dimensioner?
- I de lave frekvenser optræder der room-modes, hvis frekvenser afhænger af afstandene i rummet
- Hvilke materialer er vægge og lofter lavet af?
- Beton
- Mursten
- Gips
- Gips Sandwich-konstruktion
- Træ
- Hvor vigtigt er det at få dæmpet rummet?
- Evt efterklang / ekko i optagelserne
- Frekvensgang fra studie-monitors
- Komfort og generelt lydniveau
- Mulighed for at høre detaljer
I de kommende blog-opslag vil jeg prøve at komme med bud på løsninger til forskellige typer rum med forskellige behov. Jeg vil prøve at besvare følgende spørgsmål
- Hvor meget akustisk dæmpning er nødvendigt
- Hvor tykke skal mine porøse (mineraluld) absorbenter være
- Skal jeg placere absorbenter i loftet, på væggen eller i hjørner
- Bør man have helmholtz resonatorer eller membran-absorbenter
- Kan jeg klare mig med en afskærmning omkring mikrofonen
- Hvordan bør et lydstudie konstrueres
- Hvor meget hjælper difraction i forhold til at dæmpe
Jeg vil forsøge at svare disse spørgsmål ud fra teori og forsøg og referere til studier indenfor akustik.